Friday, November 20, 2009

Novel Islam

Salam.. sebulan aku tak update blog.. alhamdulillah hari ni berkesempatan..

Antara kegemaranku membaca buku-buku atau artikel yang berkaitan kehidupan peribadi seseorang khususnya tokoh-tokoh yang ternama. Tidak kira sama ada tokoh terdahulu mahu pun mutakhir. Kehidupan mereka boleh dijadikan panduan dan semangat untuk kita menelusuri perjalanan hidup yang penuh dugaan ini.


Di waktu ini, aku telahpun khatam membaca 2 novel pejuang Islam iaitu Ikramah Abu Jahal dan Muhammad Al Fateh. Sekarang aku sedang cuba memenuhkan masaku membaca kisah hidup Tariq Ziyad, panglima Islam yang berjaya menakluki bumi Andalusia.

Apa yang menarik, penceritaan melalui novel-novel karya Abdul Latip Talib ini amat menarik. Jarang aku ketemu buku-buku diari kehidupan tokoh-tokoh terkemuka diceritakan dalam bentuk novel. Itu yang membuatkan aku teruja. Isteri dan anakku juga gemar membacanya.

Moga Allah kurniakan aku dan keluargaku kekuatan dan keberkatan dari pembacaan novel-novel yang bermanfaat seperti ini, insya Allah...


Ya Allah, kurniakanlah kami kekuatan dan kebijaksanaan seperti mana yang telah Engkau kurniakan kepada hamba-hambaMu yang terdahulu. Amiin...

No comments: