Saturday, July 4, 2009

Kasih Seorang Abang

Siapa yang tidak kenal Michael Jackson. Satu nama yang masyhur dengan irama muziknya yang tersendiri dan gaya tarian yang hebat. Aku bukanlah peminat setianya tetapi ada juga 2-3 lagu sentimental beliau yang aku gemari.
Setelah pemergiannya, aku tak ambil pusing sangat perihal kisahnya. Cuma aku rasa terkesan bila melihat berita TV semalam perihal temubual bersama abangnya Jermaine Jackson atau nama Islamnya, Muhammad Abdul Aziz. Beliau menangis mengenang nasib adiknya. "Saya lebih rela mati dan bukannya adik saya," kata beliau tanda kasih dan sayang kepada adiknya.
Bagi diriku, Jermaine yang telah lama memeluk Islam, adalah seorang abang yang sangat bertanggungjawab dan memenuhi tuntutan amalan Islam. Diberitakan beliau kini menetap di salah sebuah negara di timur tengah. Namun itu tidak menghalang dirinya menyeru kaum keluarganya memahami dan memeluk Islam. Alhamdulillah, keikhlasan usahanya berjaya mengIslamkan adiknya, Michael@Mikaeel. Kini dia sedang berusaha mempengaruhi kaum keluarganya agar mengkebumikan jenazah Mikaeel menurut lunas-lunas Islam.
Dalam dunia yang penuh kemewahan dan glamor, pasti sukar untuk kita mencari sebutir permata yang indah umpama insan yang bernama Jermaine Jackson. Semoga Allah memberkati hidupnya dan merahmati ruh adiknya, Allahyarham Mikaeel. Aku tak dapat menahan airmataku mengalir....

Ya Allah. Terimalah amalan kami seperti amalan orang-orang yang ikhlas. Amiin.

No comments: