Saturday, October 24, 2009

Disiplin senaman

Salam...

Pagi ni aku sempat bersenam di kawasan rekreasi Setia Alam. Lama jugak aku tak 'turun padang' semenjak isteriku disahkan mengandung. Kelazimannya kami bersenam sekeluarga. Baru laa semangat sikit....

Kebiasaannya di hujung minggu, agak ramai yang mengambil peluang ke taman-taman rekreasi untuk bersenam dan melakukan aktiviti-aktiviti yang boleh merehatkan badan dan minda. Ada juga yang mengambil peluang bersama dengan ahli keluarga.



Namun terdapat segolongan manusia yang paling rajin bersenam untuk menyihatkan tubuh badan. Itulah orang-orang tua berbangsa Tionghua. Mereka cukup rajin bersenam dan menjaga kesihatan. Dan yang paling menarik, mereka mengikuti disiplin senaman yang agak teratur seperti Taichi, Wushu dan senaman diiringi muzik. Nampak mereka bersungguh dan tidak melulu dalam menjaga kesihatan.





Berbanding bangsa Melayu, dahlah kurang bersenam (terutama yang dah berusia). Kadang-kadang teknik senaman pun hentam keromo. Yang tahu, turun padang terus jogging tanpa stretching dan warm-up. Jogging juga ada risikonya jika tidak dengan kaedah yang betul.



Bukan nak kata orang. Aku pun sama. Kadang-kadang terpaksa memaksa diri untuk melakukan senaman. Ada kalanya bini aku pun 'bising' bila lihat perutku mula nak mem'busung'. Nampaknya aku mesti istiqamah melakukan senaman.


Ya Allah, kurniakan aku kesihatan badan untuk beribadat kepadaMu. Amiin...

No comments: