Sunday, October 18, 2009

Kentrong Raya

Salam. Ketemu lagi...

Malam tadi aku menghadiri tiga undangan jamuan terbuka hari raya. Pertama anjuran taman aku sendiri. Kedua dan ketiga anjuran Unit Daerah Mengundi(UDM) sekitar Meru. Aku bersama isteri dan anak-anakku hadir undangan yang pertama dan kedua saja. Selebihnya aku hanya bersama anak jantanku, Arif.

Isteriku masih dalam keadaan berjaga-jaga. Perlu banyak berehat untuk mengurangkan rasa sakit. Hari ini dah masuk tiga hari overdue. Sekiranya masih tiada apa-apa, esok adalah hari terakhir doktor memberi tempoh. Seperti biasa, hanya doa yang mampu aku iringkan buat isteri dan anak yang dikandungnya.

Satu perkara yang nak aku ceritakan di sini berkaitan jamuan semalam. Secara umumnya boleh dikatakan biasa saja seperti jamuan hari raya yang lain. Hidangannya juga hampir sama. Nasi himpit dan kuah kacang ibarat prasyaratnya. Cuma yang paling aku tertarik sekali ketika aku hadir ke jamuan di UDM Kampung Nenas. Ada satu 'hidangan' istimewa. Tak lain dan tak bukan, tetamu di'jamu'kan dengan dendangan Kentrong.




Apa kentrong tu ? Aku pun tak tahu sebab aku bukan Jawa. Cuma yang aku tahu, ia adalah kumpulan gendang yang diiringi dengan nyanyian. Sebab perubahan zaman, lagunya dialunkan dalam bahasa Melayu walaupun lahjah Jawa. 1Malaysia laa katakan.... Layanlah gambar yang aku sertakan ni. Yang baiknya, lagu-lagu yang didendangkan semalam semuanya berlirik nasihat dan galakan mendekatkan diri kepada Yang Maha Esa. Itulah yang lebih aula sebagai halwa telinga dan penyuntik semangat bagi orang-orang yang mahu berfikir.

Ya Allah, peliharalah pendengaran dan penglihatan kami dari mendengar dan melihat perkara yang Engkau murkai. Amiin..

No comments: