Thursday, October 1, 2009

Gempa & Tsunami

Salam. Alhamdulillah masih dikurniakan Allah usia...
Dalam tempoh seminggu ini, berlaku dua gempa bumi di sekitar negara kita. Pertama, berlaku di Kepulauan Samoa yang turut mengakibatkan tsunami. Sehingga kini disahkan 113 orang terbunuh.





Kedua, gempa bumi di Sumatera Barat. Bandar Padang adalah kawasan yang paling terjejas teruk dan hingga kini dianggarkan 200 orang telah terkorban. Diramalkan pada peringkat awal akan berlakunya tsunami tetapi amaran telah ditarik balik.




Terasa gerun juga di hatiku terutamanya bila kejadian gempa di Sumatera itu. Teringat aku amalan sedikit yang hendak aku bawa bertemu Allah kalau aku salah seorang mangsanya. Bak kata ustaz yang kuliah di tempat kerjaku, setiap 100 orang hanya seorang saja yang akan ke syurga dan 99 orang lagi ke neraka. Akukah antara 99 orang itu? Ada hikmahnya kejadian seperti ini dari Allah untuk mengingatkan umat manusia akan tanggngjawab mereka kepada Yang Maha Perkasa....

Ya Allah, janganlah Engkau bebankan aku sesuatu yang tidak mampu aku memikulnya. Amiin..

No comments: